Kasman, Kasman and Devi Suci Windariyah, Devi Suci Windariyah and Risya Fadilha, Risya Fadilha (2022) Metode Penelitian Fiqh al-Hadis. Advances in Humanities and Contemporary Studie, 3 (1). pp. 155-160. ISSN 2773-4781
Text
Metode Penelitian Fiqh al-Hadis.pdf Download (333kB) |
Abstract
Hadis Nabi dalam hierarki sumber hukum Islam berada pada kedudukan kedua selepas al-Quran. Hadis berfungsi untuk menjelaskan, menafsirkan apa yang terkandung dalam al-Qur’an dan menetapkan hukum yang belum ditetapkan dalam al-Qur’an. Kajian hadis mempunyai pelbagai bentuk antaranya kajian hadis sanad dan matan, kajian kitab hadis dan kitab syarah hadis, kajian ulum al-hadis, kajian tematik, kajian hadis hidup dan kajian fiqh hadis. Pelbagai bentuk kajian hadis menjadi bukti perkembangan kajian hadis. Fiqh hadis atau pemahaman hadis adalah usaha untuk memahami hadis Nabi dan telah dijalankan sejak zaman Rasulullah dan para sahabat, namun penerapannya masih sederhana kerana permasalahan yang dihadapi tidaklah rumit seperti masa kini. Memahami hadis adalah penting untuk generasi selepas Nabi SAW. Proses dalam memahami hadis atau fiqh hadis menurut Yusuf Qardhawi ada beberapa kaedah iaitu: memahami hadith mengikut petunjuk al-Quran, memahami hadith mengikut asbab al-wurud, membezakan cara yang berubah dan matlamat yang tetap, membezakan makna yang sebenar. dan majazi, membezakan sesuatu yangnyata dan ghaib serta memastikan makna lafaz dan konotasi dalam hadis. Kajian fiqh hadis adalah kajian yang ingin mengungkap kefahaman atau tafsiran yang betul terhadap kandungan matan hadis dengan memanfaatkan beberapa ilmu yang dapat membantu dalam memahami hadis Nabi.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | 22 PHILOSOPHY AND RELIGIOUS STUDIES > 2204 Religion and Religious Studies > 220403 Islamic Studies |
Divisions: | Fakultas Ushuluddin, Adab dan Humaniora > Ilmu Hadits |
Depositing User: | Mr Kasman Rohim |
Date Deposited: | 09 Feb 2023 02:59 |
Last Modified: | 09 Feb 2023 02:59 |
URI: | http://digilib.uinkhas.ac.id/id/eprint/18547 |
Actions (login required)
View Item |